-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16708 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا بايد روي مهر يا سنگ سجده كنيم ؟
علت استفاده از مهر اين است كه:
اولاً: بنا بر روايات بسياري - كه شيعه و سني نقل نمودهاند - پيامبر(ص) برخاك سجده ميكردند و در تابستان كه بر اثر هواي عربستان خاك كف مسجدالنبي(ص) بسيار گرم و سوزان ميشد، بر حصير سجده ميكردند.
ثانياً: عبادت توقيفي است و در اجزا و شرايط آن بايد براساس قول و فعلشارع عمل كرد؛ چنان كه خود پيامبر(ص) نيز فرمودهاند: «صلّوا كما رأيتمونياصلي؛ آن سان كه ميبينيد من نماز ميخوانم، شما نيز نماز بخوانيد». بنابراين از نظرفقهي بر غير آنچه كه پيامبر(ص) بر آن سجده كردهاند، سجده جايز نيست.
ثالثاً: اساس سجده بريدن از دنيا و متعلقات آن و خضوع و خشوع كامل درپيشگاه خدا است و در روايت است كه انسان به خوردنيها و پوشيدنيهايخود تعلق بسيار دارد. پس بر اين گونه امور سجده روا نيست و جبهه برخاكساييدن بيشترين كرنش و تواضع و دوري جستن از تعنيّات و تعلقات را در پيدارد.
رابعاً: مهر نزد شيعه موضوعيت ندارد؛ بلكه ملاك همان سجده بر خاكاست و مهر وسيلهاي است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل وآسان ميسازد.
خامساً: عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نيز سجده بر خاك را تأكيدكردهاند؛ همچنان كه اماممحمد غزالي در كتاب «احياء العلوم» بر اين مسألهانگشت نهاده است. بنابراين مخالفت برخي از اهل سنت با اين مسأله، از رويناآگاهي و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهي و عالمان برجسته اهلسنت نيز سجده بر خاك افضل است و اگر اشكالي هست در اين است كه چرابرخلاف سنت پيامبر(ص) اهل سنت بر هر چيزي حتي فرش و... سجدهميكنند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.